Monday, February 7, 2011

::Kalau Tupperware berbau gulai::

Sumber: Unknown
 
Kira-kira 2 bulan lepas, saya balik ke kampung di Jerantut untuk ziarah mak bapak saya.

Sedang saya asyik berehat-rehat atas sebuah bangku di bawah pokok manggis sebelah dapur rumah saya.

Tiba-tiba, saya terlihat kelibat mak saya menggendong sejumlah kira-kira 5~6 biji ‘tupperware’ plastik.

Saya hairan kenapa mak saya usung keluar semua tupperware tu….

lantas…dengan segeranya saya bertanya kepada mak saya tentang maksud tujuan beliau membawa keluar semua tupperware tu dari dapur…

“Mok…kenape pulok bawok semua tupperware tu keluor?”
“Nok buat mende dengan tupperware tu?”

Apabila mendengar pertanyaan saya itu…mak saya pun berkata ;

“Tupperware ni mok gune untuk tapau lauk kenduri minggu lepas….terlupe nok basuh…”
“Arini baru teringat nok basuh…tapi lepas basuh, bau gulai tu tak boleh nok hilang…bau dah melekat pada tupperware ni…tu sebab mok bawok tupperware ni keluar….nok jemur supaya bau die hilang…”
 
Mendengar penjelasan mak saya tu…saya pun bertanya lagi…

“Ooo ye ker…kalau kita jemur tupperware yang berbau tu …bau die boleh hilang lah yer??”

“Haah…kalau ada mana2 tupperware yang susah nak hilang bau die…mula2 basuh dulu tupperware tu hingga benar2 bersih dengan sabun….pastu, jemur kat bawah pancaran cahaya matahari selama 1 hari…insyAllah, memang bau dia akan hilang.”

begitulah penjelasan mak saya.

Kata mak saya…

inilah petua orang tua2 untuk hilangkan bau yang melekat pada tupperware.
Basuh dan jemur.
Senang saja kan?
Haaa boleh la mencuba.

Nota :
* Kalau bau masih lagi ada selepas jemur selama 1 hari…anda teruskanlah menjemurnya sehingga 2 ke 3 hari…lagi lama jemur, lagi takde bau…itulah konsepnya.

No comments:

Post a Comment

 

© Copyright Tupperwarewithlove - Designed by Krafty Palette