Tuesday, July 10, 2012

|Sharing is CARING|

Saya nak share entry dari seorang blogger.


Trivia : Ban in US & China but widely used in Malaysia

Assalamualaikum

Aku bukanlah baik sangat dalam hal penjagaan alam sekitar ni. Still, yang mana aku boleh jaga aku jaga. Kalau tengok sekarang ni semakin advance dan makin mudah kehidupan kita, semakin teruk ancamannya pada alam sekitar. Contohnya macam diapers pakai buang. Senang je kan. Pakai lepas tu buang. Tak payah gaduh nak basuh.

So, bila kita makin advance makin banyak benda pakai buang di pasaran. Dari pinggan mangkuk sampai la ke spender. Bayangkan lah. Spender pun nak pakai buang. Sebaik mungkin, elakkan lah benda pakai buang dalam kehidupan. Especially yang diperbuat dari plastic. Yang mana boleh guna semula tu guna semula. Tapi plastic ni banyak pasaraya dah start guna plastic yang mesra alam (jenis reput). Setau aku Jusco, Carrefour, Amway dah guna biodegradable plastic. Harap harap lebih banyak pasaraya yang gunakan. Dan untuk bantu pekedai kecil, harga plastic yang mesra alam ni patut dikawal. Sebab macam kita tau. Product product mesra alam ni biasanya lebih mahal.
Bukan nak tunjuk pisang goreng. Styrofoam ye..
Orang Malaysia gunakan at least 2 billion Styrofoam setiap tahun

Rupanya Styrofoam ni dah di ban bukan saja di US malah di negara China pun dah tak guna. China yang kita semua tahu product dia kadang ok kadang tak ok. Banyak barang tiruan. Dalam bab ni diorang sangat strict. So far Cuma Penang local council je yang dah ban penggunaan pinggan mangkuk Styrofoam ni. Dah ban. Tapi adakah ianya betul betul dikuatkuasakan aku tak tau la. Sebab buang sampah merata pun patut kena bayar RM500. Tapi, so far orang buang jugak kan..

As individu, kita mungkin tak boleh nak halang kedai dari guna. Kita mungkin tak boleh halang jiran kita dari guna. Tapi, kita boleh elakkan penggunaan Styrofoam. Kalau buat majlis. Memang penat nak cuci, tapi lebih baik untuk alam sekitar. Bukan untuk orang lain. Untuk masa depan anak-anak kita jugak. Bak kata pepatah

Dunia ni bukan kita warisi dari tuk nenek kita, tapi kita pinjam untuk generasi akan datang
Dan yang pasti, ia adalah pinjaman Allah pada kita untuk menjadi khalifah memakmurkan dunia

So, adat meminjam. Jagalah dengan baik.

Nota kaki : Poyo kan aku, semua dalam paper tu aku ambik gambar jadikan entry. Hahaha..Paper fav aku ialah The Sun. Sebab ianya FREE. Dan aku suka Citizen Nades menulis.

Daa



Thanks Ourkizuna.


Dan Wardina turut mencadangkan agar kita menggunakan Tupperware.

 

No comments:

Post a Comment

 

© Copyright Tupperwarewithlove - Designed by Krafty Palette